Sveiko maisto porcija 1–3 metų vaikams

Kas turi būti vaiko lėkštėje? Pataria žinomo tinklaraščio autorė

Visa šeima kartu prie stalo – tai viena iš maloniausių dienos akimirkų daugelyje namų, ypač tada, kai prie šeimynos stalo jau gali sėdėti ir patys mažiausieji. Vis dėlto neretai tėvai pamiršta, kad vaikas, sulaukęs vienerių metų, staiga netampa suaugęs. Jo organizmas turi specialių poreikių ir iki trejų metų prie suaugusiųjų maisto turi būti pratinamas pamažu. Maisto ir gyvenimo būdo tinklaraščio „Cukrinis avinėlis“ autorė Berta Garuckė savaitinio internetinio seminaro „Mažasis nėra didelis“ metu dalinosi patarimais, kas turėtų būti vaiko lėkštėje kiekvieno valgymo metu.

Vaikai yra skirtingi. Vienas nori valgyti košę vakare, nors ją patariama valgyti ryte, nes joje esantys angliavandeniai suteikia energijos. Kitas savaitėmis gali maitintis vienu produktu. Kažkas šiandien valgo brokolius, o rytoj į juos net nežiūrės. Tėvai turi būti kūrybiški ir nugalėti pagundą greitai užpildyti tuštumą nesveiku maistu.

Labai svarbu, kad 1 iki 3 metų vaikai valgytų reguliariai. Porcijos turi būti nedidelės, bet pakankamai dažnos – keturis, penkis ar net šešis kartus per dieną. Žinomo tinklaraščio autorė pripažįsta – tėvams tai gali būti gana sudėtinga. Norint, kad visa diena nepraeitų stovint prie viryklės, po ranka reikia turėti sveikų užkandžių. B. Garuckė savo pavyzdžiu rodo, kokį meniu siūlo savo vaikui kiekvieno valgymo metu.

Pusryčiai

Rytas – pats tinkamiausias laikas angliavandeniams – košė su medumi, viso grūdo dalių lietiniai, duona. Jei nevartojate pieno produktų, gardžias košes galite išvirti naudodami vandenį arba augalinį pieną. Taip pat puikiai tiks daržovės, omletas arba kitaip paruošti kiaušiniai.

Antrieji pusryčiai

Šio užkandžio tarp pusryčių ir pietų reikia, jei vaikai keliasi labai anksti. Jei valgomi antrieji pusryčiai, pietus galima duoti truputį vėliau, nes mažasis turi spėti pajusti alkį. Per antruosius pusryčius vaikui galima siūlyti kriaušę, bananą ar kitą vaisių, sūrio lazdeles, tirštą kokteilį, viso grūdo dalių duoną su sūriu arba daržovėmis.

Pietūs

Tai labai svarbus valgymas, ypač vasarą, kai vaikai ilgai žaidžia lauke ir neretai užmiega dar prieš vakarienę. Jei vaikas nenori vakarienės, jos versti valgyti nereikia, tačiau būtent todėl pietūs turi būti sotūs.

Pietums tiks troškintos daržovės – morkos, saldžiosios bulvės, burokėliai, aguročiai, sezoninės daržovės, taip pat mėsa, žuvis arba ankštiniai augalai, kuriuose gausu baltymų. Patariama saikingai vartoti druską, tačiau mažą žiupsnelį į valgį galima įberti siekiant paryškinti natūralius skonius.

Pietų metu galima pasitelkti keletą gudrybių, kaip vaikams „įsiūlyti“ vertingus, bet ne itin jų mėgstamus produktus. Pavyzdžiui, jei vaikas nenori valgyti mėsos ar kurių nors daržovių, galima šiuos produktus pasiūlyti kitokios konsistencijos - pagaminti tirštą sriubą ar troškinį.

Lėkštėje per šį valgymą turėtų būti maždaug 50 % daržovių, 25 % grūdinių augalų ir 25 % baltymų. Pavyzdžiui, mažajam galima siūlyti viso grūdo dalių makaronus arba viso grūdo dalių ir kvietinių makaronų mišinį su daržovėmis, įdedant mėsos, žuvies, ankštinių augalų, pieno produktų, pavyzdžiui, varškės. Jei mažasis „užsiciklino“ ties vienu produktu, nereikėtų jaudintis dėl to, ko jis nevalgo, o džiaugtis tuo, ką valgo. Taip pat svarbu pasirūpinti ir maisto vizualiniu pateikimu: patiekalas lėkštėje turi būti spalvingas ir vizualiai patrauklus, nes vaikai valgo ir„akimis“.

Pavakariai

Popietė – sveikų skanumynų metas. Čia tiks džiovinti vaisiai, razinos, abrikosai, švieži vaisiai, jogurtas su dribsniais, riešutai, daržovės, sūris, riešutų sviestas. Žinoma, mažyliai nori ir saldumynų, tad visiškai uždrausti jų nereikėtų, bet jie tikrai neturėtų būti šalia pagrindinių produktų.

Vakarienė

Reikia stebėti, kiek laiko praeina nuo vakarienės iki ėjimo miegoti. Jei vaikas valgo kaip tik prieš miegą, vakarienė neturėtų būti sunki. Jei visa šeima valgo vienodą patiekalą vakarienės metu, būtina įsitikinti, kad jis – tinkamai pritaikytas ir mažiausiems: nėra per daug sūrus ar aštrus.

Jei vakarienę valgote likus kelioms valandoms iki miego, greičiausiai mažieji ir po jos norės dar ko nors užvalgyti. Jei per dieną nebuvo vartojama per daug pieno produktų, galima pasiūlyti jogurto, stiklinę pieno ar kefyro. Taip pat tiks duoniukas arba daržovių skiltelės.

Valgymas ne namuose

Leidžiantis į kelionę patariama pasiimti sveikų užkandžių, tačiau kelionė yra tas metas, kai galima pamiršti įprastą dienotvarkę ir „nusidėti“ suvalgant kokį skanėstą. Kelionėse norisi patirti naujų įspūdžių, ir, jei kasdien vaikas valgo sveiką ir visavertį maistą, viena skanumynų diena niekuo nepakenks.

Siekiant supažindinti tėvus apie vyresniems nei vienerių metų mažyliams skirtą maistą, „Aptamil 3“ pradėjo tėvų švietimo programą „Mažasis nėra didelis“. Jos metu Aptaclub Instagram svetainėje bus surengti 4 nemokami seminarai, per kuriuos kampanijos ambasadorė Laura Mazalienė kartu su ekspertais – pediatrais, mitybos specialistais bei žinomomis mamomis – aptars aktualias temas: mažylio mityba ir imunitetas, alergija maistui, mažo vaiko valgiaraštis, kt.

Pasižiūrėti kassavaitinius interneto seminarus, sekti juos tiesiogiai ir paklausti ekspertų galima Aptaclub Instagram.

Kaip sudaryti kasdienį valgiaraštį mažyliui? Kokius produktus geriau valgyti pusryčiams, o kokius – vakarienei? Kas yra sveikas užkandis? Pažiūrėk, kaip atrodo sveiko maisto porcija, ir sudaryk tinkamą vaiko valgiaraštį. Ruošdama (-s) valgį savo mažyliui, nepamiršk įdėti visų maisto piramidės grupių produktų. Tai užtikrins sveiką mitybą, išugdys tinkamus valgymo įpročius, o tavo mažylis paragaus naujų skonių.

Atsisiųskite PDF >

Nemokamas mamos telefonas:
880006262
Arba parašykite el.paštas info@aptaclub.lt